Особливості вивчення базових дисциплін
у загальноосвітніх навчальних закладах
у 2015/2016 навчальному році
Переглянути
У 2015-2016 навчальному році учні 9–х класівнавчатимуться за програмою
«Правознавство. Практичний курс», що розміщена на офіційному web-cайті
Міністерства освіти і науки України за таким покликанням:
http://old.mon.gov.ua/img/zstored/files/%D0%9D%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0
%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B3%D
1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B0%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%8
2%20%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81%20%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B
.
До програми, що була прийнята в 2008 році, внесено зміни.Так, із тем окремих розділів виокремлено питання, що складають відтепер нові теми. Такі питання є важливими для розуміння дев’ятикласниками основ правознавства. Таке переструктурування змісту сприятиме більш ефективному опануванню учнями основ правових знань уможливить застосування вчителем правових ситуацій,опрацювання учнями фрагментів нормативно-правових актів, загального обговорення правових питань тощо. У новій редакції програми пропонуються такі
окремі теми:
У розділі 1: Що таке правовідносини. Учасники правовідносин. Підстави
виникнення правовідносин (у попередньому варіанті програми це було питаннями
теми «Що таке право»).
Юридична відповідальність. Види юридичної відповідальності. Коли і якособа відповідає за правопорушення (у попередньому варіанті програми це булопитаннями теми «Що таке правопорушення і юридична відповідальність»).
У розділі 3: Що регулює цивільне право. Як реалізувати й захистити особисті немайнові та майнові права (поява цієї теми викликана необхідністю розуміння учнями предмету правового регулювання цивільного права, адже їм складно засвоювати поняття «право власності» без спирання на це).Хто такі спадкодавець і спадкоємець. Що таке заповіт. Як заповісти майно. Як успадкувати майно (така тема існувала в найпершому варіанті програми, вона викликає зацікавленість учнів і має практичне спрямування).
У розділі 5: Право на підприємницьку діяльність. Як зареєструватися фізичною особою-підприємцем (у попередньому варіанті програми це булопитаннями теми «Право на працю в Україні»).
У розділі 6: Які відносини регулює адміністративне право. Що таке адміністративне правопорушення. Види адміністративних стягнень. За які адміністративні проступки відповідають неповнолітні особи (у попередньому варіанті програми це було питаннями теми «Які відносини регулює адміністративнеі кримінальне право»).
Години на нові теми виділено за рахунок скорочення та переструктурування навчального матеріалу, вилучення зпрограми таких тем:
«Що таке конституція. Конституція України–основний закон нашої держави.
Повноваження органів законодавчої, виконавчої та судової влади» (передбачалося 2години)–ця тема детально розглядається в предметі «Правознавство», 10 клас;
«Як укласти і розірвати трудовий договір. Що записується в трудову книжку.Що таке заробітна плата»–ця тема детально розглядається в предметі«Правознавство», 10 клас;
«Коли порушується кримінальна справа. Як проводиться досудове слідство.Як проходить розгляд кримінальних справ у суді. Права та обов’язки учасниківкримінального процесу» (передбачалося 2 години)–ця тема є складною длядев’ятикласників, матеріал чинних підручників базується на Кримінально-процесуальному кодексі України, що втратив чинність Вилучено також окремі питання, а саме: які середні навчальні заклади існують в Україні; як захистити особисті немайнові та майнові права; влаштування дітей,позбавлених батьківського піклування; роботодавці та працівники на ринку праці;як знайти роботу;де можуть працювати підлітки; як закон захищає неповнолітніх від експлуатації; наслідки злочину для особи та суспільства; як не стати жертвою злочину.
Відповідно до змісту розвантаженої програми відредаговано й вимоги до навчальних досягнень учнів. В окремих темах зменшено їх обсяг, особливо що до моделювання учнями правових процесів /процедур чи формулювання особистісно ціннісного ставлення (права колонка програми. Крім того, пропонується додати одну годину на узагальнення (після розділу 3) та проводити уроки узагальнення в формі практичних занять.
Для10 класіввсіх профілів (окрім правового) на вивчення правознавствавідводиться 35 годин на рік (1 год. на тиждень), а для правового профілю–3години на тиждень. Чинними є програми, що вийшли друком у 2010 році (К.:Поліграфкнига, 2010).
Суспільно-політичні події в Україні та прискорення курсу на євроінтеграцію врамках виконання заходів, передбачених Угодою про Асоціацію між Україною, зодного боку, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомноїенергії і їхніми державами-членами, з іншого, зумовлюють зміни в законодавстві України.Учителі повинні під час підготовки уроків з тем, що присвячені галузевому регулюванню суспільних відносин, враховувати цілі та напрями модернізації Української держави відповідно до
Указу Президента України від 12 січня 2015 р.No 5/2015 «Про Стратегію сталого розвитку «Україна–2020»,
Програми діяльності Кабінету Міністрів України, схваленої Постановою Верховної Ради України від 11грудня 2014 р. No 26-VIII,
Угоди про створення Коаліції депутатських фракцій уВерховній Раді України VIII скликання. У перерахованих програмно-цільових документах передбачаються покрокові заходи щодо модернізації правової системи України із визначенням конкретних строків їх виконання. Законодавча діяльністьВерховної Ради України безпосередньо пов’язана із закладеними орієнтирами нормотворчих оновлень суспільного життя України.Відповідно до Указів Президента України No 119/2015 від 03.03.2015 р. та 190/2015 від 31.03 2015 року було утворено Конституційну Комісію з метою напрацювання узгоджених пропозицій щодо змін до Конституції України та затверджено склад Конституційної Комісії.
Важливо акцентувати увагу на проголошений курс децентралізації влади, що передбачає розширення повноважень органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади щодо прийняття індивідуальних рішень за зверненнями громадян та юридичних осіб. Результатом таких заходів має стати оновлення законодавства України про територіальний устрій, місцеве самоврядування, місцеві державні адміністрації, Бюджетний та Податковий кодекси тощо.
За період 2014-2015 навчального року відбулись такі зміни у законодавствіУкраїни: прийнято Закони України (у тому числі у новій редакції)
«Про вищу освіту» (No1556-VII від 01.07.2014 р.),
У розділі 5: Право на підприємницьку діяльність. Як зареєструватися фізичною особою-підприємцем (у попередньому варіанті програми це булопитаннями теми «Право на працю в Україні»).
У розділі 6: Які відносини регулює адміністративне право. Що таке адміністративне правопорушення. Види адміністративних стягнень. За які адміністративні проступки відповідають неповнолітні особи (у попередньому варіанті програми це було питаннями теми «Які відносини регулює адміністративнеі кримінальне право»).
Години на нові теми виділено за рахунок скорочення та переструктурування навчального матеріалу, вилучення зпрограми таких тем:
«Що таке конституція. Конституція України–основний закон нашої держави.
Повноваження органів законодавчої, виконавчої та судової влади» (передбачалося 2години)–ця тема детально розглядається в предметі «Правознавство», 10 клас;
«Як укласти і розірвати трудовий договір. Що записується в трудову книжку.Що таке заробітна плата»–ця тема детально розглядається в предметі«Правознавство», 10 клас;
«Коли порушується кримінальна справа. Як проводиться досудове слідство.Як проходить розгляд кримінальних справ у суді. Права та обов’язки учасниківкримінального процесу» (передбачалося 2 години)–ця тема є складною длядев’ятикласників, матеріал чинних підручників базується на Кримінально-процесуальному кодексі України, що втратив чинність Вилучено також окремі питання, а саме: які середні навчальні заклади існують в Україні; як захистити особисті немайнові та майнові права; влаштування дітей,позбавлених батьківського піклування; роботодавці та працівники на ринку праці;як знайти роботу;де можуть працювати підлітки; як закон захищає неповнолітніх від експлуатації; наслідки злочину для особи та суспільства; як не стати жертвою злочину.
Відповідно до змісту розвантаженої програми відредаговано й вимоги до навчальних досягнень учнів. В окремих темах зменшено їх обсяг, особливо що до моделювання учнями правових процесів /процедур чи формулювання особистісно ціннісного ставлення (права колонка програми. Крім того, пропонується додати одну годину на узагальнення (після розділу 3) та проводити уроки узагальнення в формі практичних занять.
Для10 класіввсіх профілів (окрім правового) на вивчення правознавствавідводиться 35 годин на рік (1 год. на тиждень), а для правового профілю–3години на тиждень. Чинними є програми, що вийшли друком у 2010 році (К.:Поліграфкнига, 2010).
Суспільно-політичні події в Україні та прискорення курсу на євроінтеграцію врамках виконання заходів, передбачених Угодою про Асоціацію між Україною, зодного боку, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомноїенергії і їхніми державами-членами, з іншого, зумовлюють зміни в законодавстві України.Учителі повинні під час підготовки уроків з тем, що присвячені галузевому регулюванню суспільних відносин, враховувати цілі та напрями модернізації Української держави відповідно до
Указу Президента України від 12 січня 2015 р.No 5/2015 «Про Стратегію сталого розвитку «Україна–2020»,
Програми діяльності Кабінету Міністрів України, схваленої Постановою Верховної Ради України від 11грудня 2014 р. No 26-VIII,
Угоди про створення Коаліції депутатських фракцій уВерховній Раді України VIII скликання. У перерахованих програмно-цільових документах передбачаються покрокові заходи щодо модернізації правової системи України із визначенням конкретних строків їх виконання. Законодавча діяльністьВерховної Ради України безпосередньо пов’язана із закладеними орієнтирами нормотворчих оновлень суспільного життя України.Відповідно до Указів Президента України No 119/2015 від 03.03.2015 р. та 190/2015 від 31.03 2015 року було утворено Конституційну Комісію з метою напрацювання узгоджених пропозицій щодо змін до Конституції України та затверджено склад Конституційної Комісії.
Важливо акцентувати увагу на проголошений курс децентралізації влади, що передбачає розширення повноважень органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади щодо прийняття індивідуальних рішень за зверненнями громадян та юридичних осіб. Результатом таких заходів має стати оновлення законодавства України про територіальний устрій, місцеве самоврядування, місцеві державні адміністрації, Бюджетний та Податковий кодекси тощо.
За період 2014-2015 навчального року відбулись такі зміни у законодавствіУкраїни: прийнято Закони України (у тому числі у новій редакції)
«Про вищу освіту» (No1556-VII від 01.07.2014 р.),
«Про санкції» (No1644 VII від 14.08.2014 р.),
«Про очищення влади» (No 1682-VII від 16.09.2014 р.),
«Про прокуратуру» (No 1697-VII від 14.10.2014 р.),
«Про Національне антикорупційне бюро України» (No 1698-VII від 14.10.2014 р.),
«Про запобігання корупції»(No 1700-VII від 14.10.2014 р.),
«Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (No 1706-
«Про прокуратуру» (No 1697-VII від 14.10.2014 р.),
«Про Національне антикорупційне бюро України» (No 1698-VII від 14.10.2014 р.),
«Про запобігання корупції»(No 1700-VII від 14.10.2014 р.),
«Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (No 1706-
VII від 20.10.2014 р.),
«Про пробацію» (No 160-VIII від05.02.2015 р.),
«Про добровільне об’єднання територіальних громад»(No 157-VIII від 05.02.2015 р.),
«Про забезпечення права на справедливий суд» (No192-VIII від 12.02.2015 р.).
«Про пробацію» (No 160-VIII від05.02.2015 р.),
«Про добровільне об’єднання територіальних громад»(No 157-VIII від 05.02.2015 р.),
«Про забезпечення права на справедливий суд» (No192-VIII від 12.02.2015 р.).
Також було внесено зміни до Кримінального кодексу України (щодоневідворотності покарання
за окремі злочини проти основ національної безпеки,громадської безпеки та корупційні злочини
за окремі злочини проти основ національної безпеки,громадської безпеки та корупційні злочини
;щодо посилення відповідальності за окремі військові злочини),
Кримінального процесуального кодексу України (щодо особливого режиму
досудового розслідування в умовах воєнного, надзвичайного стану або у районі
проведення антитерористичної операції
Кримінального процесуального кодексу України (щодо особливого режиму
досудового розслідування в умовах воєнного, надзвичайного стану або у районі
проведення антитерористичної операції
), Бюджетного кодексуУкраїни (щодо реформи міжбюджетних відносин),
Податкового кодексу України.
Вчителю необхідно відслідковувати зміни в законодавстві України в частині
військової служби, мобілізації військовозобов’язаних, а також інших питань,
пов’язаних із проведенням антитерористичної операції.
За вчителем залишається право визначати послідовність викладання тих чи
інших тем.
В умовах російської агресії украй актуальним є вивчення курсу за вибором
"Досліджуючи гуманітарне право", який містить основні положення Міжнародного
гуманітарного права. Курс сприяє формуванню в учнів власного ставлення до норм
Комментариев нет:
Отправить комментарий